10 trin til et positivt kropsbillede

selvportrætDet lyder måske enkelt, og det er jo heller ikke sådan, at man svinger med en tryllestav og vupti! så har man lært at holde af sin egen krop.

Men jeg har lyst til at dele positive og helende ting med jer. Jeg har det godt, og jeg tror at hovedårsagen er, at jeg hver dag minder mig selv om at fokusere på det positive, at række ud efter hjælp og ikke mindst HVER eneste morgen slå op i en af mine mange “recovery”-bøger og læse hvad jeg end falder over. Jeg kæmper stadig, ja jeg kæmper nok mere end nogensinde. Forskellen denne gang er, at jeg virkelig tror på at det kan lade sig gøre at blive rask. Især at tage ud i angst/OCD/depressions caféen har hjulpet mig tilbage på rette spor. Min kontakt med de andre mennesker derinde har givet mig troen på livet og jeg er så uendelig taknemmelig.

Som sagt kæmper jeg stadig. Jeg har lyst til at gemme mig væk under dynen, gemme mig for verden og ikke mindst skjule mine fede, grimme og klamme krop for verden. Forskellen er nu, at jeg ikke har tænkt mig at lade de negative tanker styre. Jeg vil ud og mærke livet, for kun på den måde kan man få sit liv tilbage.

I dag er også svær. Jeg har ikke lyst til at spise, jeg har lyst til at sulte mig og træne i timer indtil fedtet rasler af min krop. Men nej, jeg har tænkt mig at pleje min krop, for det har den brug for! Den er træt og afkræftet – det kan jeg mærke – og derfor vil jeg gøre gode ting for min krop. Jeg har derfor brugt tid på at skrive lidt om, hvordan man kan starte med at skabe sig et positivt kropsbillede..

  1. Sæt pris på alt det, din krop er i stand til
  2. Lav en top 10 liste over ting du kan lide ved dig selv – ting, der ikke er relateret til, hvordan meget du vejer eller hvordan du ser ud.
  3. Mind dig selv om, at “ægte skønhed” ikke handler om hvordan du ser ud. Skønhed er en sindstilstand, og handler ikke om din krop
  4. Se dig selv som en helhed, og lad vær med at fokusere på bestemte kropsdele, sm du ville ønske du kunne ændre
  5. Omgiv dig kun med positive mennesker
  6. Luk af for den stemme i dit hoved, som fortæller dig at din krop ikke er “rigtig” eller at du er “et dårligt menneske”
  7. Gå i tøj, som er komfortabelt og gør, at du synes godt om din krop
  8. Bliv en kritiker af sociale og mediebestemte udsagn
  9. Gør noget rart for dig selv – noget som gør at din krop ved, at du sætter pris på den (se evt. nedenstående liste..)
  10. Brug den tid og energi, som du ellers ville have brugt på at bekymre dig om mad, kalorier og din vægt, på at gøre noget for at hjælpe andre mennesker

Skab velvære for din krop og sjæl

Forkæl dig selv med dit eget luksus-spa! Det har jeg tænkt mig at gøre på denne 2. søndag i advent! Spabade er en livsgivende kilde, når det handler om at få krop og sind til at slappe 100 % af. Det skaber kropsligt velvære, livskvalitet og betydelig mere energi. Et nærende spabad virker rensende og lindrende på muskelømhed, det er derfor ideelt til spiseforstyrrede som har tendens til at “mishandle” sin krop. Riv et par timer ud af din kalender og gør noget godt for både din krop og dit sind!

Du kan enten vælge at forkæle dig selv fra top til tå eller du kan begrænse dig til en, to eller tre ting. Det optimale er at du ikke er fuldstændig tom i maven. Hvis det er for svært for dig at gå i bad på fuld mave, så vent to-tre timer eller lav en lækker tallerken med frugt og nødder til at nippe af mens du ligger i karbadet.

Start med at skabe en beroligende og afslappende oase på dit badeværelse med levende lys og dufte, der får dig til at slappe af. Spa-atmosfæren giver dig mulighed for fordybelse, så fjern alle forstyrrende elementer. Du behøver ikke at have et kæmpe badeværelse med badekar – selvom det kan give en mere autentisk spa-oplevelse. Hvis du har et lille badeværelse (ligesom mig), så brug de råd, der fungerer i dit badeværelse.

7 gode råd til, hvordan du laver dit eget luksus-spa..

1. Læg nyvaskede håndklæder og en badekåbe frem
Læg et par store og bløde RENE håndklæder og en badekåbe frem til spabadets afslutning. Efter et langt og afslappende spabad, er det altid så dejligt at hoppe direkte ind i bløde håndklæder og en varm badekåbe.
2. Lav en kande vand
Du kan eksempelvis lave en kande vand, hvor du putter dit yndlingskrydderi i. Du kan bruge et par økologiske skiver citron eller ingefær til at give vandet lidt smag. Du kan også vælge let brusende mineral vand, smoothie eller te.

3. Sluk mobiltelefonen og skab mindfullness
Sluk din telefon, så ingen kan forstyrre dig, imens du slapper af i dit spabad. Det handler om at koncentrere dig om den situation du er i lige nu, og tillade dig selv 100% at slappe af.

4. Tænd dæmpet lys
Sluk eller dæmp det elektriske lys i badeværelset. Tænd masser af stearinlys eller duftlys, du kan eventuelt vælge stearinlys i forskellige størrelser. Dæmpet belysning hjælper kroppen til at slappe af.

5. Lyt til din yndlingsmusik
Du skaber bedst den perfekte spa-stemning med rolig musik, men det vigtigste er, at høre noget musik som DU nyder at lytte til. Om det er stress-af musik, heavy metal eller rap er ligegyldigt bare DU slapper af med at høre det. Hvis du ønsker rolig musik, kan jeg anbefale “Music for Wellbeing” med naturlyde, Enya eller Stefan Guzikowski med meditative toner. Forskning har påvist, at musik er i stand til at ændre vores hjernebølger, der sænker blodtryk, åndedræt og angst. Lyd har derfor en kraftfuld effekt på både vores nerve- og immun systemer.

6. Fyld badekaret eller tænd for bruseren
Er du en af de heldige, der har et badekar, så fyld karet op med badevand. Du kan komme nogle dråber æteriske olier i, hvis du ønsker, at vandet skal dufte. Du kan også vælge en kropsolie med eller uden duft. Bliv liggende i badekaret i så længe du kan holde ud at være i ro, optimalt min. 20 min. Hvis du ikke har et badekar, så fortvivl ikke. Du kan sagtens skabe en herlig spa-stemning med et varmt brusebad.

7. Plej din krop
Afslut din afslappende spa-oplevelse med at massere din krop ind i bodylotion, bodycreme eller en lækker kropsolie, der giver masser af fugt til din hud. Brug også en fugtgivende ansigts- og øjencreme. Hop derefter i et sæt hyggetøj og mærk kroppen sitrer af glæde og velvære! Barber dine ben, klip tånegle og laker dem i en pangfarve(!) eller andet, som får dig til at føle dig som den bedste udgave af dig selv.

 

BONUS TIP: Hvis du ønsker at give din krop – den helt store tur, så plej den med lækre og beroligende skønhedsbehandlinger, der får din krop og dit sind til at strutte af glæde, velvære og liv –>

5 plejeprodukter, som du selv kan lave.

Det er både nemt og billigt at lave dine egne lækre plejeprodukter!

OBS! Vær opmærksom på at hudplejeprodukter kan risikere at fremkalde allergiske reaktioner. Påfør evt. lidt af produktet på et lille stykke hud for at se, om du får en allergisk reaktion. Produkter er lavet af rene og friske ingredienser, men det er desværre ingen garanto for at undgå allergiske reaktioner..

   Ansigtsskrub med kiwi

1 kiwi

1-2 spsk mælk

1 spsk honning

Mos kiwien med en gaffel og bland med de resterende ingredienser. Skrubbemasken har en blid peelende effekt.

   Ansigtsspeeling med sukker 

2 spsk brun farin

4 spsk sesam eller mandel olie

Bland ingredientserne sammen i en skål.

   Ansigstmaske med banan

1 banan

4 spsk flydende honning

Mos bananen og bland med honning. Giver fugt og næring

   Bodyscrub med sukker og havregryn

1 dl brun farin

1/2 dl havregryn

1 dl sesam eller mandel olie

Lidt bordsalt

Bland ingredientserne sammen i en skål. Giver en grov peelende effekt

   Kropsolie med eller uden duft

2 dl mandelolie

1 dl solsikkeolie

Lidt dråber citrusolie, eukalyptusolie, lavendelolie el. anden æterisk olie med din yndlingsduft

Ryst ingredientserne sammen i en flakon. Prøv dig frem med duftolierne alt efter hvor kraftigt du ønsker, at duften skal være. Påfør olien på fugtig hud.

2 thoughts on “10 trin til et positivt kropsbillede

  1. Det er en rigtig god ide med en top 10 liste.

    Jeg har selv i perioder forsøgt at tvinge mig selv til at skrive positive ikke-udseende relaterede ting om sig selv hver dag, men jeg synes det kan være utroligt svært at holde de spiseforstyrrede tanker helt udenfor.

    Men som du selv skriver er det en daglig kamp og ingen dage er “fridage”…

    • Ja, det kan være rigtig svært at udelukke de spiseforstyrrede tanker, selv har jeg endnu ikke kunnet formå dette. Men jeg håber og tror på, at hvis man bliver ved med at gentage det for sig selv, så må man vel til sidst begynde at tro på det.. Jeg har ihvertfald overbevist mig selv om, at det hænger sådan sammen😉

Leave a Reply

