Juleagtig salat med fennikel og tranebær

IMG_0804Jeg lovede jo at komme med en opskrift på den salat, som jeg havde med til julefrokost i onsdag. Som sagt blev jeg inspireret at denne lækre salat fra ‘Plat de Jour’, men den endte vist med at blive en helt anden.. Der bliver en ret stor portion ud af opskriften, så du er velkommen til at halvere den🙂

Ingredienser:

1 blomkålshoved, groftrevet

2 fennikelhoveder

1 stort æble (jeg brugte Pink Lady)

1 bakke rucola

1 lille håndfuld tranebær

1 håndfuld frisk persille

evt. feta ost i tern

Riv blomkålen groft (jeg brugte min foodprocessor med det store “rivejern”. Fennikel snittes med en mandolinjern (igen brugte jeg min foodprocessor). Æblet skæres i tern. Det hele blandes sammen med rucola.

Der laves en dressing af 1 del olivenolie, 2 dl hvidvinseddike, 1 del limesagt og et skvæt balsamico eddike. Marinaden hældes over salaten.

Til sidst drysses der med tærrede tranebær og persille.

Bruges som tilbehør eller som måltidssalat med feta ost og evt. noget brød.IMG_0801

Leave a Reply

