Hvad sker der?

Her til aften gik det pludselig op for mig, at jeg ikke glæder mig til jul! Det ligner bare ikke mig. Min bror bliver ved med at snakke om jul, han glæder sig til at give og få gaver. Han glæder sig til at synge julesange og spise (i hans øjne) lækker julemad. Jeg ville gerne komme med en kommentar, og startede med at mærke efter indeni hvordan jeg virkelig havde det (det prøver jeg virkelig at gøre nu, da jeg ikke ønsker at mine svar skal være uoprigtige eller bare auto-svar mere). Jeg endte med ikke at sige noget, for jeg mærkede ingen glæde indeni. Heller ikke ved tanken om at give gaver. Jeg plejer ellers at elske, at se andre pakke de gaver op, som jeg omhyggeligt har udvalgt og pakket flot ind (længe leve perfektionismen!), men lige meget nyttede det. Jeg har mistet min barnagtige juleglæde.

Måske jeg bare har alt for meget at tænke på. Har kæmpet meget i dag, især med maden. Jeg bliver simpelthen nødt til at følge den kostplan, jeg har fået af diætisten – det går ikke at jeg bliver ved med at nedjustere mængderne. Jeg ved, at det er nødvendigt. Når ens terapeaut (som selv har været igennem en spiseforstyrrelse osv. og ved at indlæggelse overhovedet ikke virker) begynder at snakke om indlæggelse og at hun har svært ved at sove roligt om natten sådan som jeg har det pt. (både tanke- og vægtmæssigt), så giver det altså stof til eftertanke.

Jeg sagde det igår; min aftale med mig selv. Jeg vil virkelig gerne vise dem jeg holder af, at jeg kan klare det. Jeg vil gerne leve op til deres positive forventninger, og ikke mindst vil jeg vise alle dem, der har kaldt mig manipulerende og en løgner, at jeg godt kan blive rask – det får ikke lov til at have ret! Men åh, hvordan får jeg vendt mine tanker? Jeg føler mig så magtesløs..

Nej, slet det. I dag har været god. Det er snart juleaften. Dejligt.

2 thoughts on “Hvad sker der?

  1. Kære skribent. Jeg er en mand på 29 år, der selv lider af anoreksi, OCD og depression. Jeg kunne sagtens skrive en lang tekst om hvordan det er at være i bedring, diverse værktøjer osv. Men istedet synes jeg blot at jeg vil fortælle dig dette(det virker så tomt når andre mennesker ‘forstår’ een – for nej det gør de ikke. Så tag det fra een der selv er der/har været der): DET KAN BLIVE BEDRE…!

  2. Lyder som en god plan med at lave aftaler med sig selv.. og især her i julen. Bliver jeg også nødt til.

    Det hjælper lidt at vide vi er flere som har det sådan synes jeg:)

Leave a Reply

