Invictus (‘Undefeated’)

byAmelia - please credit if use<3

Out of the night that covers me,
Black as the Pit from pole to pole,
I thank whatever gods may be
For my unconquerable soul.

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed.

Beyond this place of wrath and tears
Looms but the Horror of the shade,
And yet the menace of the years
Finds, and shall find, me unafraid.

It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll.
I am the master of my fate:
I am the captain of my soul.

William Ernest Henley

Dybest set er beskeden i dette digt, at uanset hvad, skal du ikke give op, ikke give efter og aldrig stoppe. Historien er skrevet af Henley, da han var bundet til en hospitalsseng med knogletuberkulose (meget smertefuldt!). Jeg støtte på digtet i Nelson Mandelas selvbiografi. Digtet havde stor betydning for ham, da han sad fængslet. Det mindede ham om ikke at give op og aldrig tillade dem at knække hans sjæl.

Må indrømme, at jeg græd, da jeg læste digtet og forestillede mig hvad Mandela måtte gå igennem, ja også hvor forfærdeligt Henley må have haft det. Begge var de tvunget i knæ, holdt nede og kunne nemt have givet op og lade sig trygle. Men det gjorde de ikke. Nelson Mandela kom ud af fængslet og formåede endda at TILGIVE dem som havde holdt ham fanget, da han vidste, at det var for nationens bedste. Henley mistede sit ene ben, men overlevede sygdommen.

Alt dette fik mig til at tænkte på at vi (også jeg!) er nødt til at stoppe op og værdsætte hvilken gave livet er. Hvad kunne du ikke udrette hvis du ikke blev holdt tilbage af dine spiseforstyrrelse? Bevæg dig helt ind til kernen af din sjæl og tænk så: “Jeg er herre over min egen skæbne, jeg er min sjæls kaptajn.” Sig til dig selv, højt og tydeligt, at du ikke vil lade dig knække at og at du ikke vil give op.

Livet er en gave. Respekter dig selv, og vid at også du har ret til at være her.

Leave a Reply

