Overspisninger

byAmelia - please credit if use<3Jeg føler måske at en række af de emner jeg berørte i mit forrige indlæg kræver en uddybning. Derfor har jeg tænkt mig, at der skal komme en række indlæg, som tager fat i nogle af de emner; som bl.a. overspisninger, angst, tanken om at man ikke er god nok eller ikke fortjener at have det godt osv.

Først vil jeg snakke om overspisninger…

Overspisninger viser sig på mange måder. Hver gang jeg spiser føles det som en overspisning, fordi jeg forbinder det at spise med at være svag (dette gælder selvfølgelig kun mig – dobbeltmoralen længe leve!). K kalder det, jeg betegner som overspisninger, for subjektive overspisninger.  Det er svært at tage til mig, at det jeg føler er en overspisning reelt ikke er det man “normalt” ville betegne som en overspisning.

Men jeg føler stadigvæk er der er en fordom om at folk med anoreksi ikke spiser overhovedet, og at mange derfor konkluderer om man har anoreksi eller ej ud fra om man spiser eller ej. Igen handler det om at en spiseforstyrrelse altså ikke bliver mindre virkelig fordi man spiser eller fordi ens vægt ligger indenfor normalområdet. Dette udelukker nemlig ikke at de spiseforstyrrede tanker fylder lige så meget – og nogen gange mere – end når man sulter sig.

Tilbage til overspisninger.. Jeg har oplevet at folk med “rigtige” overspisninger bliver vrede, når jeg snakker om mine (subjektive) overspisninger. Igen vil jeg sige, at alt er relativt – bare fordi mine “overspisninger” ikke involverer at jeg propper mig med kage aller whatever, bliver den ikke mindre virkelig for mig. Dette betyder nemlig at jeg efter hvert måltid skal kæmpe mod lysten til at kaste op – enten i bogstavelig forstand eller ved at træne kalorierne “væk”.

Det jeg vist bare prøver at sige er, at vi alle er i samme båd og vi kommer længst ved at støtte hinanden uanset hvordan vores spiseforstyrrelse kommer til udtryk. Der er intet symptom/handling/tanke som er værre end den anden. For dig er dine problemer lige så virkelige og forfærdelige som en andens. Vi gør bedst i at lytte og fortælle andre hvad der foregår lige præcis indeni i dig, så du kan få den hjælp og støtte som du fortjener❤

4 thoughts on “Overspisninger

  1. Godt indlæg! Endnu en gang! :o)
    Må jeg spørge hvad du overspiser, når du overspiser?
    Når det sker for mig er det nemlig ikke usunde ting.

    • Tak❤
      Jeg spiser heller ikke usunde ting, heller ikke når jeg har mine "overspisninger". Det er lidt svært at forklare, men en overspisning kan for mig være alt fra 1 klementin (udover hvad der står på min madplan) til større mængder mad. Men ikke usunde ting, nej. Det kan være knækbrød, frugt, blomkål osv.

  2. Pas på hvad du udtaler dig om og at du ikke gør andre folk til nar/grin!!! En klementin er f….. IKKE en overspisning, tror overhovedet ikke du er klar over hvad det indebærer så lad venligst vær med at udtale dig!!!

    • Jeg ved hvad en overspisning indebærer og jeg har også været der få gange – hvor jeg har spist til jeg ikke kunne bevæge mig. Det er ikke pænt at skrive sådan en kommentar, får alt er subjektivt. Som jeg også skriver i mit indlæg er det subjektive “overspisninger” men for mig er de lige så virkelig som hvis jeg havde proppet mig med brød, kager, is og slik. Vi er alle i samme båd og det nytter ikke noget at skælde mig ud. Jeg taler kun på mine egne vegne og derfor har jeg også lov til at udtale mig.
      Jeg har på ingen måde til hensigt at gøre andre til grin. Jeg anerkender hvor forfærdeligt det må være f.eks. at leve med “rigtige” overspisninger hver eneste dag. Men anoreksiens fængsel er ikke bedre, og jeg skal stadig leve med de bebrejdende stemmer, der hver dag fortæller mig hvor FED og KLAM og UKONTROLLERET jeg er. Intet af det er for sjov.

Leave a Reply

